19 juni 2023 | Auteur: Désiré Kappert
‘Het was liefde op het eerste gezicht’
Aan de Tuurkesweg 8 in Tungelroy ligt de woning die dateert uit 1910. Tot medio jaren ’80 was hier café ’t Stuupke gevestigd dat in 1986 werd gesloten. Het pand ging in de verkoop. Kunstenares Mathilde Pil en haar man kwamen op de bezichtiging af en waren direct verliefd. Mathilde: “Ik kwam het café binnen en zag in mijn verbeelding mijn atelier al in deze ruimte. Vanwege mijn vaak grote schilderijen was ik op zoek naar een ruimer atelier, dit was liefde op het eerste gezicht.” Het stel kocht het pand en verbouwde het rigoureus. De buitengevel is intact gebleven en toont een stijlvolle architectuur met fraaie versiering in het metselwerk dat zorgt voor kleine ornamentjes.
Meteen achter de voordeur ligt het ‘hart’ waar het huis voor is gekocht: het atelier. Mathilde is abstract kunstenaar die vooral schilderijen van diverse afmetingen maakt. Waar vroeger het biljart van café ’t Stuupke stond is nu een van haar werkplekken. Ze maakt hier doeken van wel 2×2 meter.. “Door de vele ramen is deze plek erg licht en zeer ruimtelijk. Heel prettig om te werken”, zegt de kunstenares. Omdat het plafond van het café erg veel nicotine bevatte, was er geen verf te krijgen om dit dekkend te maken. Daarom is er een systeemplafond aangebracht in het atelier. De vloer was in de loop van de jaren zo erg naar bier gaan ruiken dat deze gesloopt moest worden. Wat gehandhaafd kon worden was het damestoilet van de kroeg die nu dienstdoet als gastentoilet tijdens tentoonstellingen.
Waar vroeger een terrasje en een klein stoepje voor de ingang lagen – wat de kroeg ook haar naam bezorgde – hebben de bewoners een stijlvolle entree gemaakt die het pand toegankelijk maakt voor rolstoelers.
De woning staat op een perceel van ruim 1500 m2, waarvan de tuin geheel naar wens van de bewoners is ingericht. Veel bomen, bijna jaarlijks komt er een bij, zorgen voor sfeer maar zeker ook voor schaduw. Een inspirerende plek voor een kunstenaar. Mathilde heeft achter in de tuin haar buitenatelier. Deze ruimte is groter en wordt gebruikt voor extra grote expressieve schilderijen. Hier komen ook de ‘ruigere werken’ tot stand waarbij ze kan ‘gooien’ met verf.
Op de plek waar in het verleden de keuken van het café was met daar prominent een grote frites-oven is een nieuwe keuken gebouwd. Ook hier zorgt een ruime lichtstraat voor veel daglicht. Begin jaren ’90 is een grote glazen uitbreiding van de woonkamer gerealiseerd en zorgt een levensgrote spiegel voor weerkaatsing van het licht wat de kamer, die ook dienstdoet als galerie, een enorme diepgang geeft. Daarnaast hechten de bewoners veel waarde aan het welzijn dat het vele licht hen brengt.
Prominent in de woonkamer hangt het lievelingswerk van de kunstenares, een kleurrijk schilderij met de titel ‘Het Geluk’. “Het symboliseert een bijzondere rif in Brazilië met het geel van de zon, het groen van de natuur en het rood van de warmte van de mensen daar. Het geheel geeft voor mij de ultieme dynamiek van het land weer”, aldus Mathilde.
Ook de woning doet dienst als soort van galerie. In alle ruimtes hangen schilderijen die de vertrekken een extra dimensie geven. Door de omvang maar vooral door de kleur van de werken. Mathilde reist veel naar het buitenland en doet in alle landen inspiratie op voor haar werken. “Mijn man werkt regelmatig in het buitenland, vooral in Brazilië waar we een klein studiootje hebben gekocht waar ik ook kan schilderen. Hier komen de Zuid-Amerikaanse invloeden duidelijk naar voren.”
In de tuin staat sinds twee jaar een heus ‘glazen huis’. Tijdens corona moest Theo vaker thuis werken en bedachten ze een oplossing om niet gezamenlijk hun woning als werkplek te hebben. Mathilde ontwierp dit buitenkantoor van 6×6 meter, dat bestaat uit glazen wanden in een stalen geraamte. Midden in het vertrek staat een groot kubusvormig deel dat naast een keukentje het toilet bevat zodat deze vanuit de tuin niet zichtbaar zijn. Theo, internationaal fiscaal adviseur, gebruikt de ruimte als werkplek. Een oase van rust in een groene en lichte omgeving.