Weert Magazine - page 5

De expositie is naar Weert gehaald in het kader
van de evenementen rond de viering van het zes-
honderdjarig bestaan als stad. Zo´n dertiendui-
zend betalende bezoekers uit binnen- en buiten-
land, dat zou toch mogelijk moeten zijn, meende
het stadsbestuur. Dat viel helaas heel anders uit,
maar daarover later meer.
Eerst maar eens bij John van Cauteren (57) aan-
geklopt. Hij is al een kwart eeuw conservator van
de Weerter musea en beschikt jaarlijks over een
budget van ongeveer een half miljoen euro. Geld
dat verdeeld moet worden over zaken als per-
soneelskosten, exploitatie, aankopen en restau-
ratie. “Voor een gemeente als Weert een reëel
bedrag”, vindt hij. Burgemeester en Wethouders
zijn verleden jaar akkoord gegaan met een be-
drag van 63 mille om de expositie naar Weert te
halen. Dit in de verwachting dat de inkomsten
deze uitgave uiteindelijk zouden dekken. De
expositie ´Rembrandt in zwart-wit´ was, voor-
dat Weert aan de beurt was, al te bezichtigen in
Hoorn, Bergen op Zoom, Zutphen, Harlingen en
Gouda. En de rondreis wordt na Weert beëindigd
in Harderwijk. “En er is ook sprake van dat de
tentoonstelling nog naar Amerika gaat. Dat zegt
toch wel iets over het belang ervan”, aldus Van
Cauteren.
Hij heeft voor aanvang van de tentoonstelling
enkele gesprekken gehad met Jaap Mulders, die
hij heeft leren kennen als ‘een gepassioneerd
verzamelaar’. Mulders kocht ruim zestien jaar
geleden bij een kunsthandelaar een etsplaat
met daarop de afbeelding van de Amsterdamse
predikant Johannes Uytenbogaert. Het was zijn
Expositie´Rembrandt in zwart-wit´
eindigt in
rode
cijfers
In een speciaal Rembrandt Magazine legt hij zelf uit waarom hij met
een serie door hem verzamelde etsen van Rembrandt langs zeven
Nederlandse steden aan het trekken is. “Ik heb het initiatief genomen
voor de tentoonstelling ´Rembrandt in zwart-wit´ omdat ik mensen
wil laten zien hoe ongelooflijk mooi zijn etsen zijn”, verklaart oud-
ondernemer Jaap Mulders. Weert is de voorlaatste stad in het rijtje.
Al vanaf half december tot medio maart zijn ruim honderd etsen van
de meester te bezichtigen in het Jacob van Horne museum.
Door Tijs Strijbos
achtergrond
op
de
voorgrond
eerste Rembrand-ets. Hij werd erdoor gegrepen
en van het een kwam het ander. Mulders begon
gepassioneerd etsen van Rembrandt te verzame-
len en heeft er momenteel meer dan tweehon-
derd in zijn bezit. Van Cauteren: “Ze zijn uit alle
perioden, maar de meeste zijn vroegdrukken.
Het is alleen lastig te zeggen of die door Rem-
brandt zelf nog zijn vervaardigd.”
Ruim honderd van de door Mulder verzamelde et-
sen, klein en groot, zijn momenteel te zien in
drie zalen van het Jacob van Horne museum aan
de Markt. Klapstuk is uiteraard de door Mulders
al genoemde etsplaat, inclusief een oude afdruk
die daarmee gemaakt is. Dan hangen er diverse
zelfportretten van de wereldberoemde schilder
uit de Gouden Eeuw. Kleine, maar ook grotere.
De schilder in zijn jonge jaren, maar ook als
oude man. “Wat daarbij het meeste opvalt, is
de fijnheid van zijn werk. Het is allemaal heel
gedetailleerd uitgewerkt”, vindt Van Cauteren.
Om daar aan toe te voegen dat Rembrandt ook
de nodige keren zijn echtgenote Saskia als on-
derwerp van zijn etsen heeft gebruikt, hetgeen
uiteraard in Weert te zien is. Onder de etsen van
mensengezichten bevinden zich ook een aantal
zogeheten ´tronies´; geen portretten maar vaak
lelijke gezichten van oude, afgeleefde mannen.
Van Cauteren: “En Rembrandt heeft, anders dan
5
1,2,3,4 6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,...32
Powered by FlippingBook