Colinda Vergouwen, nieuwe directeur Munttheater Weert: ‘Een drempelloos theater, dat is waar ik naar toe wil’

Colinda Vergouwen (37) is sinds 15 april van dit jaar de nieuwe directeur van het Munttheater in Weert. Midden in de coronatijd, met alle beperkingen die dat voor de cultuursector met zich meebrengt, staat zij voor de taak het Munttheater door de huidige crisis te loodsen. Geen sinecure met voortdurend wijzigende omstandigheden. 
De eerste honderd dagen heeft ze gebruikt om uitgebreid kennis te maken met het team van medewerkers en met de culturele wereld in en om Weert. Reikhalzend kijkt ze uit naar volle zalen, een gezellig drukke foyer, het Cultureel Lint en de Bonte Avonden: het theater als culturele ontmoetingsplaats voor jong en oud. Voorlopig is het helaas nog behelpen. 

Wie is Colinda Vergouwen?

‘Ik ben geboren in Oudenbosch, het plaatsje van de ‘wereldberoemde’ kopie van de Sint-Pieter basiliek in Rome. Mijn ouders verhuisden naar een dorpje in de buurt, Zegge, waar ik naar de basisschool ging. Ik had een onbezorgde jeugd in een beschermend dorps milieu met al vroeg een passie voor zang en toneel. Vanuit Zegge ging ik naar de middelbare school in Oudenbosch. Ik was een rustige, onopvallende leerling en zeker niet het type dat met een vriendengroep in Chersonissos de bloemetjes buiten ging zetten. Hard werken en je best doen, dat was bij ons thuis de moraal. Ik heb een jongere zus en onze ouders hebben onze ontwikkeling altijd gestimuleerd. Mijn keuze voor de theaterwereld vonden ze best wel ‘apart’ maar zij stonden er wel achter.’

Had je als kind al een voorliefde voor theater?

‘Dat kun je wel zeggen! We hadden thuis een verkleedkist waarmee ik mij als kind al uren kon amuseren. De musical in groep acht van de basisschool was voor mij een hoogtepunt, ik zong in een koor en in de schoolband van de middelbare school. Het podium beviel mij wel. In de weekenden volgde ik in Roosendaal cursussen bij de dependance van Jeugdtheater Hofplein Rotterdam. Na mijn middelbareschooltijd trad ik als zangeres nog jarenlang op met een coverband op bruiloften en partijen. 

Ik werd dus al vrij jong gegrepen door de magie van het theater. Na mijn Vwo leek de Academie voor Drama in Eindhoven een logische keuze. Het meisje uit een dorpje in West-Brabant ging met veel ambitie op kamers in Eindhoven. Toch ontdekte ik daar dat mijn kwaliteiten vooral achter de schermen lagen in plaats van op de bühne. Ik wil alles goed geregeld hebben. In het artistieke wereldje lagen mijn kwaliteiten vooral in het organiseren. Mogelijk ontbrak het mij ook aan voldoende talent. Natuurlijk was het een teleurstelling dat deze opleiding toch niet bij mij paste, van de andere kant was het misschien wel het meest leerzame jaar uit mijn leven. Ik ben er volwassen geworden, heb mezelf leren kennen.

Na dat jaar ging ik voor mijn plan B en dat was de opleiding vrijetijdsmanagement in Breda. Ik koos er voor de specialisatie Creative Industries waarmee je toegang kreeg tot musea, cultuurcentra, theaters, bioscopen en dergelijke.’

Opleiding

• 1996-2003 Vwo  Markland College Oudenbosch 

• 2003-2004 Academie voor Drama, Eindhoven

Aanvankelijk een theaterschool met drie studierichtingen: acteren, regisseren en doceren. Werd later een docentenopleiding; studenten werden opgeleid tot docerend theatermaker. Onder de oud-studenten bevinden zich tal van bekende namen, zoals Monique Hendrickx, Theo Maassen en Hans Teeuwen.

• 2004-2007 Bachelor Leisure management aan de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer in Breda (Nu Breda University of Applied Sciences.)

Een leisure manager initieert, creëert en vermarkt producten en diensten in de vrijetijdssector. Kerntaken zijn het ontwikkelen van visie en beleid, de regie en marketing van vrijetijdsbelevenissen, en het managen van een organisatie in de vrijetijdssector.

• 2016-2017 Intern traineeship management/directie theaterbedrijf bij Chassé Theater Breda

Tijdens je opleiding vrijetijdsmanagement behaalde je een negen voor je scriptie ‘Theater Verhuren. Blijspel of drama?’ Een onderzoek naar de mogelijkheden om naast de gebruikelijke programmering een theater te verhuren voor congressen, zakelijke partijen e.d. Dat heeft jouw visie op theater mede bepaald?

‘Inderdaad. In het derde jaar van mijn opleiding liep ik stage bij V&V Entertainment, van Albert Verlinde en Roel Vente in Den Bosch en in het vierde jaar bij theater De Bussel in Oosterhout. Vanuit de daar opgedane ervaringen kwam ik tot de keuze voor mijn scriptie. Nu is het heel normaal voor een theater om naast theaterproducties ook commerciële activiteiten te organiseren maar toen was dat net in ontwikkeling. Uit mijn onderzoek bleek dat het de theaterprogrammering niet in de weg hoefde te staan en dat theatermedewerkers en technici het leuk vonden om ook op andere terreinen hun kennis en kunde in te zetten. 

We hebben als theater een bredere maatschappelijke functie. Hoe fijn is het om twee uur in een theaterzaal te zitten en niks te hoeven, alleen te genieten. Die focus, dat ‘in het moment zijn’ is een verrijking voor ieder mens. Daar is theater voor bedoeld. Waar ik naar toe wil is een drempelloos theater. Een theater waar je naar toe kunt gaan, hoe oud je ook bent, waar je ook vandaan komt, welke taal je ook spreekt en wat je inkomen ook is. Een plek waar je welkom bent en jij je thuis voelt. Waar je geïnspireerd raakt en op andere gedachten wordt gebracht. Waar je naar André Hazes of Karin Bloemen kunt gaan maar ook je geest kunt verruimen door eens naar een balletvoorstelling te gaan of naar klassiek toneel.’

Werkervaring

• 2007 – 2010 Marketing en publiciteitscoördinator bij Albert Verlinde Entertainment in Den Bosch.

• 2010 – 2017 eenzelfde functie bij het Chassé Theater Breda: publiciteit & marketing. 

• 2017 – 2021 adjunct-directeur in Nieuwe Nobelaer in Etten-Leur, een breed cultuurcentrum met theater, bibliotheek, kunsteducatie/onderwijs, speelotheek en poppodium onder één dak en onder één bestuurlijke vlag. 

Een van de functie-eisen was: ‘Woont in de regio Weert of wil daar gaan wonen.’ Ben je al op zoek naar woonruimte?

‘Momenteel woon ik nog in Breda maar na de zomer ga ik, afhankelijk van de programmering en de activiteiten, enkele dagen per week in Weert wonen. Mijn vriend Jeroen, met wie ik al vijf jaar samenwoon, heeft drie dochters uit een eerdere relatie. Dat maakte het lastig om met z’n allen naar Weert te verhuizen. Ik heb al een leuk appartement gevonden. In goed overleg met de Raad van Toezicht is dat dus prima opgelost.’

Weert is Limburg, is carnaval. Ook daarin neemt het Munttheater een belangrijke plaats in. 
Wat heb jij met carnaval?

‘Hallo zeg, Brabant is ook carnaval! Ik ben op carnavalszondag geboren. Twee dagen later stond prins carnaval van Oudenbosch al bij mijn moeder aan het kraambed om aan de jongste inwoner een prinselijke onderscheiding uit te reiken. Mijn ouders speelden jarenlang in een dweilorkest en wij sloegen met carnaval thuis nooit een dag over. Carnaval was en is nog steeds vijf dagen stappen.’

Wielrennen
Je was vier jaar vicevoorzitter van de Stichting Wielertopsport in Etten-Leur en je bent al bijna tien jaar KNWU-official. Wat heb je met wielrennen? Waar komt dat vandaan?

‘Mijn familie is helemaal gek van wielrennen. Mijn vader was lid van een toerclub. Wij keken samen op tv alle grote wielerwedstrijden en bezochten natuurlijk ook de vele profwedstrijden in het Brabantse land. 

Een neefje van mij ging tien jaar geleden fietsen bij de wielersportvereniging van Sint Willebrord: dé fietsstad van Nederland. Als trouw supporter ging ik iedere zondag kijken als hij moest koersen. Toen de KNWU een nieuw jurylid voor de regio zocht, en ik toch al iedere week aanwezig was, vond hij dat ik dat maar moest gaan doen. De rest is geschiedenis. In de avonduren volgde ik een cursus op het hoofdkantoor van de KNWU in Nieuwegein en ik ging aan de slag. Wat begon met ‘het rondje om de kerk’ leidde tot wedstrijdleider in de grote nationale profwedstrijden. Over enkele maanden ga ik een UCI-cursus in Zwitserland volgen waarna ik hopelijk ook in internationale koersen als jurylid mag gaan optreden.’

Wat is je ambitie op wielersportgebied?

‘Dit is puur hobby en vrijwilligerswerk. Mijn baan als theaterdirecteur staat natuurlijk op één. Maar heel ver in mijn achterhoofd is er een stemmetje dat zegt: ‘Als je ooit de kans krijgt om als jurylid de Tour de France te doen dan moet je dat niet aan je voorbij laten gaan.’’

Jurylid junioren driedaagse Axel 2019

Een anekdote uit je wielerleven?

‘Een van de leukste dingen was misschien wel een cadeautje van mijn vader dat ik op zaterdagavond kreeg omdat ik mijn moeder die dag veel werk uit handen had genomen tijdens haar verjaardagsfeestje. Het waren twee tickets voor een busreis de volgende dag naar de aankomst van de Tour de France in Parijs. Ik was een jaar of veertien en op zondag zat ik samen met mijn vader in de bus op weg naar de Champs-Élysées. Marco Pantani won dat jaar de Tour en ik heb toen zelfs nog een handtekening van hem weten te bemachtigen.’

Wat sprak je aan in de functie van directeur-bestuurder Munttheater Weert?

‘Tijdens mijn werk als adjunct-directeur in Etten-Leur wist ik het zeker: Ik wil een keer theaterdirecteur worden. Weert kwam langs en dat sprak me meteen aan. Ik kwam al veel in Limburg, of voor het wielrennen of op vakantie. Limburg en Brabant hebben toch diezelfde zuidelijke mentaliteit, die gemoedelijkheid. De omvang van het theater paste bij mijn ambitie. Ik kende mijn voorgangster Brigitte van Eck en had al het een en ander van haar gehoord over het Munttheater.’

Je bent nu ruim honderd dagen in dienst. Wat zijn je bevindingen? 

‘Laat ik vooropstellen dat Brigitte hier fantastisch werk heeft verricht. Er staat hier een prachtige organisatie en een heel enthousiast team. Ik voel me hier al helemaal thuis. Wat mij verder is opgevallen is de bijzonder goede samenwerking tussen de culturele instellingen. Cultureel Lint, op zondag 19 september a.s. is daar zo’n voorbeeld van. Samen met RICK en de Bosuil organiseren we de Culturele Uitmarkt van Weert, als start van het nieuwe seizoen.’

Functieprofiel

Het functieprofiel Directeur-bestuurder bij het Munttheater in Weert vermeldt onder andere: Het Munttheater in Weert zoekt een directeur-bestuurder die cultureel ondernemerschap combineert met inspirerend leiderschap.

• Je geeft vorm aan een nieuw eigen visiedocument in aansluiting op het nieuwe cultuurbeleid van de gemeente Weert voor de komende 4 jaar;

• Je vervult een actieve rol in het culturele leven in Weert;

• Je weet de culturele wensen en behoeften van de inwoners van Weert goed te vertalen naar een aansprekende professionele programmering en aanvullende (rand)activiteiten;

• Je geeft de Weerter amateurverenigingen een prominente plek in de planning van het Munttheater; 

• Je hebt oog voor het belang van educatie en het sociaal domein binnen het beleid;

• Je zorgt voor een sluitende begroting en gaat samenwerkingsverbanden met het bedrijfsleven aan.

Wat is de belangrijkste opdracht die je van het bestuur hebt meegekregen?

‘Het Munttheater door de huidige coronacrisis loodsen. Het is natuurlijk een heel lastige periode om te starten, het doet ook wat surrealistisch aan. Ik heb tot nu toe pas twee voorstellingen meegemaakt, met slechts vijftig mensen. Dan heb je het over ‘bedrijfsvoering’ maar ik heb hier nog nooit een volle foyer gezien. Het is heel spannend. De programmering is drie keer omgeboekt. Willen de mensen weer? Wanneer komen welke versoepelingen? Komt er een vierde golf?’

Een kwart van de programmering werd in het verleden gevuld met amateurkunst uit de stad, van zangverenigingen tot harmonieën, van toneelverenigingen tot de stadscarnavalsvereniging. Ga jij die lijn voortzetten?

‘Uiteraard. Dit sluit perfect aan bij mijn visie van drempelloos theater. Maar ook daar zijn de gevolgen van corona merkbaar. Er zijn nu al verenigingen die een jaar overslaan omdat ze niet hebben kunnen repeteren.’

Een belangrijke functie-eis was dat je als cultureel ondernemer zorgt voor een sluitende begroting. De exploitatie-inkomsten bestaan echter voor 60 % uit subsidies van de gemeente. De Stichting Munttheater is dus voor haar voortbestaan sterk afhankelijk van de gemeente Weert waarbij sprake is van een prestatieovereenkomst. 
Biedt het cultuurbeleid van de gemeente voldoende perspectief?

‘We gaan het zien. Het cultuurbeleid voor Weert is beschreven in de Cultuurroute 2024 maar daarnaast heeft het college in juni de Kadernota 2022 gepresenteerd waaruit blijkt dat er structureel € 3 miljoen bezuinigd moet worden. Daar zal de cultuursector ook een bijdrage aan moeten leveren. De gemeente gaat daar met ons over in gesprek en dat vind ik al hoopgevend. We gaan samen naar oplossingen zoeken, die bereidheid is er bij de gemeente heel duidelijk.’